MAROKKO!!! - Reisverslag uit Fez, Marokko van Tijmen en Denise - WaarBenJij.nu MAROKKO!!! - Reisverslag uit Fez, Marokko van Tijmen en Denise - WaarBenJij.nu

MAROKKO!!!

Door: Denise en Tijmen

Blijf op de hoogte en volg Tijmen en Denise

08 November 2012 | Marokko, Fez

Hallo allemaal!
Hier ons eerste verhaal uit Marokko. Wat een prachtig land! Na zaterdag ochtend na een mooie en indrukwekkende vlucht over de woestijn en het atlas gebergte te zijn aangekomen in Marokko onze huurauto opgehaald. Dat ging ongekend soepel en binnen een half uur reden we weg. Op de parkeerplaats verdwaalden we al! 3 rondjes over de parkeerplaats gereden voordat we de uitgang vonden. Dat beloofde veel goeds... Rond 12 uur vertrokken richting Chefchouen. Onderweg even gestopt om wat te eten en te genieten van het mooie weer... 25 C met een lekker windje is een hele verademing na de 35 C in Ghana! Na een prachtige rit door een heel gevarieerd landschap langs de kust en de bergen net na zonsondergang in het donker in Chefchouen aangekomen waar we een hotel en een leuk restaurantje hadden gevonden om de eerste nacht door te brengen. De volgende ochtend wakker geworden in een prachtig bergdorpje en een WARME douche genomen! Onverstelbaar hoe lekker een warme douche kan zijn na 3 maanden koud te hebben gedoucht. Spullen gepakt een paar broodjes gehaald bij een lokaal bakkertje en ik een leuk klein parkje ontbeten. Vervolgens de oude stad bezocht. Prachtig! Heel veel smalle straatjes met kleine winkeltjes waar ze allemaal sieraden, leer, tapijten, enz verkopen. 'S middags richting Martil aan de Middellandse zee vertrokken waar we de eerste nomaden met kamelen op het strand zagen! Beetje verdwaald volgens mij... maar wel leuk! Het was helaas niet echt warm dus de volgende ochtend naar Al Hoceima vertrokken. Een rit van 200 km langs de Middellandse zee door het Rifgebergte naar het oosten. We hebben er ongeveer 5 uur over gedaan, doordat we gemiddeld 50 km/uur konden rijden. Ongelooflijk mooi... wat een land! Al Hoceima ligt aan een grote baai, met heel veel kleine strandjes. Hier zijn we de volgende ochtend even gaan kijken. Helaas was het nog steeds niet warm genoeg om lekker te zwemmen of te zonnen. Het is vooral een badplaats dus verder was er niet echt iets te doen. De spullen gepakt in het hotel en vertrokken richting Taza. De verkeersborden bleken op te zijn dus het was wat zoeken naar de weg..maar ook dat kwam weer goed. De volgende morgen via het national park Djebel Tazeka naar Fès vertrokken. Een geweldige rit door de bergen langs watervallen, vruchtbare dalen waar veel landbouw wordt toegepast en ruige kloven! Via de toeristische route (verkeerde weg) verder gegaan naar Fès waar we dit verslag nu zitten te schrijven. Fès is een van de oude koningssteden van Marokko. Een leuke stad in de bergen. Vanmorgen hebben we een privé gids geregeld die ons (deels in de auto) veel toeristische attracties heeft laten zien. We hebben een oud fort bekeken van waaruit vroeger de stad werd verdedigd. Verder hebben we ook hier weer de middeleeuwse binnenstad bezocht met heel smalle straatjes waar ze ezels gebruiken om spullen te vervoeren. Fès staat bekend om zijn leer. We hebben gezien hoe ze de huiden van schapen, koeien, geiten en kamelen in water met kalksteen leggen om de vacht los te weken. Vervolgens wordt de vacht van het leer afgetrokken. Daarna wordt het leer in grote putten met natuurlijke kleurstoffen gelegd voor 3 weken. Als dit klaar is worden de huiden in de zon te drogen gelegd en zijn ze klaar voor gebruik. We hadden al bijna allebei een leren jas gekocht maar dat was toch nog een beetje boven ons budget helaas. Onze gids heeft ons ook de rest van de oude stad laten zien en we werden bij veel winkeltjes naar binnen geleid om te kijken hoe ze tapijten weven, kruiden maken en welke sieraden ze maken. Heel leuk en leerzaam om te zien. Jammer dat ze weer zo opdringerig waren en bijna de producten in je handen duwden en onze portemonnee zelf uit onze zakken haalden. Morgen gaan we nog proberen een wandeling door het de stad te maken. Het Marokkaanse eten bevalt ons heel erg goed en kost echt niks... voor een uitgebreid diner betalen we ongeveer 8 tot 10 euro met z’n 2en! Ook de hotels bevallen goed ook al zijn deze wat duurder dan in Ghana. De mensen zijn heel vriendelijk en de meeste spreken beter Nederlands dan Engels. Ons Frans is nog niet echt briljant.. maar met handen en voeten en hier en daar een mooi combinatie van Frans, Engels en Italiaans / Spaans komen we (tot nu toe) overal waar we wezen moeten. Nu al een geweldige reis... nog 3,5 week te gaan. We zijn heel benieuwd wat ons te wachten staat!

Groetjes uit Marokko

• 08 November 2012 - 19:46

Pim & Tjitske:

Wat een leuk verslag! Goed om te lezen dat jullie het zo naar je zin hebben en de foto's zien er geweldig uit! Wat een mooi land en de cultuur ziet er ook zo mooi uit.. ben benieuwd of deze positieve gevoelens blijven (hopen we natuurlijk wel!)

Geniet ervan en haal eruit wat erin zit!

Liefs, ons!

P.s: wanneer en hoe laat komen jullie weer aan op Schiphol??

• 09 November 2012 - 07:39

Nicolette En Koos:

Leuk om te lezen dat het nu echt genieten is. Verleidelijk hoor: lekker weer, mooi land, lekker eten, wat wil je nog meer? Geniet ervan, groetjes Koos en Nicolette

• 10 November 2012 - 21:22

Martijn:

Hey,

geniet van jullie vakantie! het is fijn te lezen dat het goed gaat en dat jullie het leuk hebben!
    tot snel

gr martijn

• 11 November 2012 - 09:21

Rinke Hoogendijk:

Mooi verhaal, prachtige foto's! Heb verkeerde vak gekozen vroeger, jullie zien pas echt de binnenlanden. Heit is trots op jullie!! Veel plezier & take care! Heit