Besneeuwde bergtoppen en kameelrijden in de Sahara - Reisverslag uit Zagora, Marokko van Tijmen en Denise - WaarBenJij.nu Besneeuwde bergtoppen en kameelrijden in de Sahara - Reisverslag uit Zagora, Marokko van Tijmen en Denise - WaarBenJij.nu

Besneeuwde bergtoppen en kameelrijden in de Sahara

Door: Tijmen en Denise

Blijf op de hoogte en volg Tijmen en Denise

22 November 2012 | Marokko, Zagora

Salaam! Na een paar leuke dagen in Essaouira richten Agadir vertrokken om daar een paar dagen van het mooie weer aan het strand te genieten. En dat is gelukt! Heerlijk met gemiddeld 25C aan het strand, achter een windscherm in de zon liggen bakken. Ook hadden we een leuk hotel gevonden met een balkonnetje vanwaar we zowel het Atlas gebergte als de Atlantische oceaan konden zien. Een ideaal plekje om de was te laten drogen... bleek alleen niet zo handig te zijn om het te 's nachts te laten hangen als het regent... We hadden verwacht dat het heel erg toeristisch zou zijn maar dat viel mee. Er waren veel leuke kleine restaurantjes waar we elke avond lekker hebben gegeten en de zonsondergang konden bewonderen. Maandag ochtend hebben we de tassen weer ingepakt en zijn we richting Ouarzazate vertrokken. Een mooie rit met uitzicht op de besneeuwde bergtoppen. De rit bleek iets langer te duren dan gepland doordat we onderweg nog bij een klein dorpje waren gestopt en de weg heel slecht was waardoor we niet echt door konden scheuren. Net na zonsondergang aangekomen en een leuk hotelletje gevonden aan een groot plein. Er was hier verder niet zoveel te doen dus zijn we verder gegaan richting Zagora om kennis te maken met de woestijn. Een hele mooie rit langs een 100 km lange oase van Dadelpalmen waar we lekker hebben geluncht. Na aankomst een excursie geboekt om met een kameel een stukje de Sahara in te gaan en daar in een Nomaden tent te slapen. 2 groten doeken gekocht om in steil met tulbanden per kameel de woestijn in te trekken. Geweldig! Wat een landschap. Zandduinen zover als je kunt kijken. Er stonden nog wel meer bomen dan we hadden verwacht, maar dat werd minder naarmate we verder de woestijn in trokken. We hadden allebei een eigen kameel en de gids liep voorop om de kamelen te leiden. Het was vrij bewolkt dus niet extreem warm. Na twee uur in het tentenkamp aangekomen met een hele zere kont van het heen en weer schuiven in het zadel. Helaas was het nog steeds bewolkt dus we konden niet echt de zonsondergang bewonderen. 'S avonds werd er heel lekker voor ons gekookt en na een leuk gesprek met een van de gidsen zijn we heerlijk gaan slapen in onze tent van geitenhaar! De tent was ongeveer 2 bij 4 meter met een tweepersoonsbed en een bakje. Alles zat onder het zand... maar wat wil je midden in de woestijn. Meestal ligt zand in je bed niet zo lekker, maar dit zand is zo fijn (stuifzand) dat je het bijna niet voelt. Wat een stilte. er was echt geen geluidje te horen! Het was wel erg koud maar we waren goed voorbereid en met onze truien aan hebben we heerlijk geslapen. Vanmorgen (donderdag) om 6.00 uur opgestaan om de zonsopgang in de woestijn te bekijken. Helaas was het nog steeds bewolkt en er viel niet zo veel te zien. Na een lekker ontbijtje de tassen weer ingepakt, de tulbanden omgewikkeld en de kamelen bestegen om weer terug te gaan naar de bewoonde wereld. We waren blij dat we maar 1 nachtje zijn gegaan in plaats van 2 of meer. We wisten van de pijn niet meer hoe we moesten zitten en stapten met aardige O-benen van de kamelen af. Bij aankomst bleek de achterste kameel zonder iets te laten merken te zijn ontsnapt. Hij kon niet ver weg zijn want we hadden hem net nog gezien. En dat klopte ook... de drie jaar oude kameel stond ietsje terug een dadelpalm kaal te eten. We vonden het echt een geweldige ervaring en raden het iedereen aan! Morgen vertrekken we richting Erg Chebbi. Een rit van ongeveer 250 km door de woestijn voor de boeg waarna we doorgaan naar het noorden om 2 indrukwekkende kloven te bekijken. We hebben ondertussen ongeveer 2850 km afgelegd en nog een aardig stukje met veel avonturen te gaan!

Groetjes uit Marokko!

• 22 November 2012 - 19:15

Lilian Dahrs:

Wat een superleuk avontuur, alleen het lezen ervan is al geweldig. Marokko komt steeds hoger op mijn wensenlijstje te staan! Wij tellen inmiddels af tot jullie er weer zijn maar geniet nog maar lekker!

• 22 November 2012 - 21:53

Pim En Tjitske:

Gewoon WAUW!!! Echt heel gaaf avontuur en wat een prachtige foto's!! Veel plezier in de woestijn. Lijkt me geweldig om eens te zien en jullie zitten er heerlijk middenin!!

Geniet ervan!

• 22 November 2012 - 22:10

Martijn:

Hey,

Ik zie dat jullie het geweldig naar je zin hebben! En wat een belevenis, geniet ervan en veel plezier samen.

Tot snel martijn

• 22 November 2012 - 23:06

Daphne:

Nou hier eindelijk mijn eerste reactie op jullie verhalen!
    Wat super leuk jullie op een kameel te zien hahaha! die neuzen zijn zo grappig van die beesten en die van jullie natuurlijk ook haha!
    Heel veel plezier nog en kom maar weer gauw naar nederland want we missen jullie!!

Dikke kus

• 26 November 2012 - 08:40

Thomas:

ha Tijmen en denise,

Jullie lijken wel op twee nomade. Erg leuk, leuk verhaal en mooie fotos. Nog veel plezier en succes met de O-benen.

tot snel