De laatste lootjes van het onderzoek.... - Reisverslag uit Accra, Ghana van Tijmen en Denise - WaarBenJij.nu De laatste lootjes van het onderzoek.... - Reisverslag uit Accra, Ghana van Tijmen en Denise - WaarBenJij.nu

De laatste lootjes van het onderzoek....

Door: Tijmen

Blijf op de hoogte en volg Tijmen en Denise

29 Oktober 2012 | Ghana, Accra

Hallo allemaal!

Hier weer (speciaal voor oma Jo!) een verslag uit Ghana. Excuses dat het weer zo lang heeft moeten duren. We hebben het erg druk gehad met het testen van de veldgids en het afronden van het onderzoek de afgelopen weken, waardoor we tussen het uitvallen van de stroom niet eerder zijn toegekomen aan het schrijven van een nieuw verslag.

Het vorige verslag (3 weken geleden) eindigde dat we op het punt stonden om naar Busua te vertrekken om Denise haar verjaardag te vieren… daar gaat dit verhaal nu dus verder…

Na een busrit van 4 uur te zijn aangekomen in Busua en te zijn ingecheckt in het hotel waar we een aantal weken eerder ook verbleven, zijn we nog even naar het strand gegaan en vervolgens lekker gaan eten. Toen we de volgende ochtend wakker werden was Denise jarig. Lekker pannenkoeken met chocopasta als ontbijt gegeten. Helaas voelde Denise zich niet zo fit, dus we zijn niet gaan kajakken zoals we eigenlijk hadden bedacht. We hebben er een lekker relax dagje van gemaakt en ’s avonds bij een klein Frans restaurantje gegeten wat erg gezellig was. Maandag zijn we ook nog lekker naar het strand gegaan en dinsdag bijtijds richting Kumasi vertrokken om daar verder te gaan met het onderzoek. De rit duurde 8 uur en het was ongeveer 40oC in de troto, waardoor het niet de meest relaxte rit was! De rest van de week heb ik aan het rapport gewerkt. Maandag een training voorbereid om de boeren het gebruik van de veldgids uit te leggen. Dinsdagochtend zijn we om 6 uur vertrokken om de veldgids op te halen bij het postkantoor (dat door de ontwerper per post naar Kumasi gestuurd) omdat het eerder nog niet klaar was. Daarna doorgegaan naar Anansu waar ik ’s middags de veld gids heb geïntroduceerd. De boeren waren allemaal heel erg enthousiast en dankbaar dat we de veld gids hadden gemaakt! De volgende ochtend hebben we nog een training bijgewoond waarbij een van de boeren die de vorige dag deelnam aan de training nu zelf de veld gids aan een groepje boeren ging uitleggen. Ook voor deze mensen was de gids heel duidelijk en ook zij waren erg dankbaar en enthousiast. Heel leuk om de reacties te zien… dat is waar we het voor deden! Na de training was er voor ons niet zo veel meer te doen in Anansu en zijn we terug gegaan naar Kumasi waar ik de rest van de week aan mijn rapport heb gewerkt. Denise kreeg steeds meer last van haar hoofd, nek en rug , waarnaast ze ook al 2 weken aan de diarree was en korst had. We zijn toen toch e toch maar even een bezoekje aan een ziekenhuis gaan brengen. Na een gesprek met een dokter, moest er nog wat bloed en ontlasting worden getest om te kijken welke bacteriën de diarree veroorzaakten en kreeg denise weer eens een antibiotica kuurtje om de diarree te stoppen. De volgende dag terug en er bleek niks gevonden te zijn…dus moest er nog meer bloed en ontlasting worden afgenomen. De medicijnen bleken ondertussen aan te slaan waardoor het al snel beter ging. Maandag nog een gesprek gehad met een professor van een onderzoeksinstituut en hebben we de laatste informatie over de bomen opgezocht. Dinsdag heb ik het rapport afgeschreven en woensdag een presentatie voorbereid. Vrijdag heb ik tijdens de maandelijkse bijeenkomst mijn onderzoek en de resultaten gepresenteerd. Iedereen was enthousiast en er werd goede feedback gegeven wat ik nog beter zou kunnen doen om de informatie duidelijker te presenteren. Dat zit erop! Het onderzoek is klaar, het rapport geschreven en de presentatie gegeven. Nu nog even vakantie houden. We hadden gepland om naar Mole National Park te gaan, maar de weersvoorspelling waren erg slecht, het enige hotel in het park niet bereikbaar om een kamer te reserveren en erg duur en weinig kans om groot wild te zien aangezien het regenseizoen is. Daarnaast zou het ook nog 2 dagen reizen zijn….. kortom dat werd hem niet. We zijn nu in Ho ten oosten van het Volta Lake waar we morgen watervallen gaan bekijken en naar een dorpje gaan waar veel apen schijnen te zitten. Woensdag weer terug naar Accra om donderdag het rapport met mijn stagebegeleider te bespreken en de eind versie van de veldgids te ontvangen.

We zouden nog een week langer in Ghana blijven, maar hebben ook dat plan weer aangepast! Na de reis gids over Marokko van Denise haar ouders als verjaardagscadeau met wat moeite te hebben ontvangen (na 3 keer naar een ander postkantoor te zijn gestuurd om het pakketje te traceren), hebben we de gids al 2 keer van voor naar achter doorgelezen. We zijn zo enthousiast geworden dat we de vlucht nog een keer hebben omgeboekt en nog een week eerder gaan! We vertrekken nu komende zaterdag 3 november voor 4 weken naar Marokko, waar een huur autootje voor ons klaar zal staan. We hebben een rondreis van ongeveer 3000 tot 3500 km uitgestippeld en hebben er echt ongelooflijk veel zin in!

Misschien dat we nog een verslag op Ghaneese bodem schrijven maar anders vanuit Marokko.

Alvast bedankt voor het lezen en de reacties!

Groetjes (voor waarschijnlijk de laatste keer)

Uit Ghana!

• 29 Oktober 2012 - 19:16

Lilian:

Hoi hoi,

Wat is de tijd dan uiteindelijk toch nog snel gegaan! Fijn dat iedereen zo enthousiast was over de veldgids die je hebt gemaakt, ik ben erg benieuwd om deze te bekijken! Nog veel plezier de laatste dagen in Ghana (het is hier echt shitweer, dus je zit daar goed) en goede reis naar Marokko.

• 29 Oktober 2012 - 19:23

Anouk:

Inderdaad het weer is niet om over naar Ghana te schrijven, veel plezier in marokko!

• 29 Oktober 2012 - 19:31

Merlijn:

Hey Brabanders! Ziet eruit alsof jullie hard gewerkt hebben. Goed te horen dat jullie nog lekker rondlopen in Ghana en binnenkort in Marokko, ook leuk! Veel plezier met de laatste looDjes, die van mij gaan nog even duren haha. Geniet van de vakantie in Marokko en dan kunnen de sterke verhalen beginnen als jullie eenmaal terug zijn.

Groeten van Cindy en mij!

• 29 Oktober 2012 - 20:48

Martijn:

Hey Vrienden,

Zo jullie hebben hard gewerkt aan het verslag en het onderzoek! super, geniet van jullie vakantie en tot snel

gr Martijn

• 29 Oktober 2012 - 21:25

Rinke Hoogendijk:

Hoi luitjes! Dat van de president was een geintje hoorrr haha lachén joh!
    Tijd is snel gegaan zie ons nog jullie uitzwaaien op Schiphol. Jullie allereerste week waarbij je werd afgezet enz weet ik ook nog goed. Daarna kwamen devmooie verhalen en avonturen.
    Hoop dat jullie je Ghana-periode leuk kunnen afsluiten deze week. Goede reis naar Marokko en laat even weten of het allemaal gelukt is!
    Knuffel van ons allemaal!!

• 29 Oktober 2012 - 21:25

Rinke Hoogendijk:

Hoi luitjes! Dat van de president was een geintje hoorrr haha lachén joh!
    Knuffel van ons allemaal!!

• 31 Oktober 2012 - 11:47

Thomas:

Haay avonturiers..

Leuk om te horen dat de boeren enthousiast en blij met jullie zijn. Wel vervelend dat Denise ziek is geweest. Hopelijk gaat het nu beter. Nog veel plezier in marokko. Geniet nog maar even van het mooie weer en de interessante cultuur daar.

Groeten