Week 6 en 7 in Ghana... - Reisverslag uit Busua, Ghana van Tijmen en Denise - WaarBenJij.nu Week 6 en 7 in Ghana... - Reisverslag uit Busua, Ghana van Tijmen en Denise - WaarBenJij.nu

Week 6 en 7 in Ghana...

Blijf op de hoogte en volg Tijmen en Denise

14 September 2012 | Ghana, Busua

Hallo allemaal,
Na maandag ochtend voor het eerst in Ghana op tijd te zijn opgepikt in Kumasi door Dennis richting Juabeso vertrokken waar we na een rit van 4 uur onverwacht in een heel mooi hotel terecht kwamen met een kingsize bed, een koelkast en een waterkoker! Alles was super geregeld. Na aankomst hebben we een planning gemaakt (elke dag een andere community bezoeken waar we 10 boeren individueel en 10 in focus groups zouden interviewen). Daarna richting de eerste community vertrokken. Er waren nog 2 vertalers geregeld die ook heel goed meewerkten waardoor het lekker snel ging. De communities waren redelijk afgelegen en we moesten elke ochtend ongeveer 1,5 uur met een 4WD door de jungle rijden om er te komen. Het is allemaal gelukt en de teller staat ondertussen op 180 geïnterviewde boeren, het dubbele dan wat we van te voren hadden gehoopt! In Juabeso bleken helaas geen restaurantjes te zijn en er was geen mogelijkheid om zelf te koken waardoor we de hele week op rijst, noedels en wit brood (zonder beleg) hebben geleefd. Dat in combinatie met werkdagen van 12 uur omdat we ´s middags de verzamelde data probeerde te verwerken, maakte het toch best een pittige week. Zaterdag en zondag zijn we in Juabeso gebleven om de rest van de data in te voeren wat goed gelukt is ondanks dat de stroom regelmatig uitviel. Deel 1 van het onderzoek zit er al op en we zijn vanmorgen (maandag 10 september) richting Asankragwa vertrokken. Rood van het stof aangekomen werden we door Dennis opgewacht die hier inmiddels ook was gearriveerd omdat hij hier zijn project heeft. Hij heeft ons naar het hotel gebracht wat mooie kamers heeft met bruin kraanwater! Dinsdag hebben we een houtkap bedrijf bezocht dat bomen opkweekt en deze aan cacao boeren geeft. De boeren planten deze bomen vervolgens als schaduwbomen tussen de cacao bomen die over 20 – 30 jaar weer worden gekapt door het houtkap bedrijf (tegen betaling en nieuwe boompjes natuurlijk!). Op deze manier is iedereen geholpen en blijft de natuur beschermt! Wij hebben geprobeerd uit te vinden welke boomsoorten zij adviseren en hoe ze de bomen opkweken zodat we deze informatie weer kunnen doorspelen naar de boeren. Daarna zijn we met de tro-tro naar Busua gegaan waar we in het donker aankwamen bij een hostel met hutjes van klei op het strand. Woensdag morgen, na het ontbijt onder de palmbomen, verhuist naar een ander hotel en daarna lekker op het strand gelegen op het strand gelegen en voor het eerst in Ghana normaal in de zee gezwommen. ‘s avonds lekker kreeft en ratatouille gegeten aan het strand waar ineens een stipneusaap (echt!) naast ons aan tafel kwam zitten. Gisteren naar Takoradi geweest voor een interview en daarna was het heel mooi weer dus zijn we nog even lekker naar het strand geweest. Gisteravond zouden we eens even lekker luxe uit eten gaan bij een duurder beachresort hier vlakbij. We hadden kreeft en gamba’s besteld maar ze hadden het weer eens niet begrepen dus we kregen allebei gamba’s. Toen we het gingen vragen bleek dat ze begrepen hadden dat we eerst allebei gamba’s met friet en sla en daarna allebei kreeft met friet en sla wilden. Twee hoofdgerechten dus, dat snapt toch elke halve zool dat dat niet klopt en ze kwamen het zelfs nog 2 keer navragen?! Nouja, de Gamba’s maar opgegeten en gezegd dat we de kreeft niet meer wilden. Het was erg lekker! Totdat ik (Denise) een paar uur later ziek werd en moest overgeven en Tijmen ook misselijk was en diarree kreeg. Schijnbaar was er iets niet helemaal goed dus. Vannacht erg slecht geslapen daardoor en omdat er een geit voor het hotel op straat liep die d'r baby kwijt was dus die liep heel de nacht heel hard te bleren. Vandaag zouden we eigenlijk gaan kayakken naar een eilandje wat hier vlak voor de kust ligt maar voorlopig doen we maar even rustig aan en is Tijmen voor school aan het werk. De rest horen jullie weer in het volgende verhaal!
Groetjes uit Ghana!
Ps. Foto’s volgen z.s.m.

• 14 September 2012 - 14:01

Lilian:

Ook wel een beetje decadent om 2 dagen achter elkaar kreeft te bestellen! Fijn dat het onderzoek zo goed gaat en jullie af en toe toch ook een vakantiegevoel hebben, we kijken uit naar de foto's ( vooral oma!)

• 14 September 2012 - 17:31

Pim:

Hey harde werkers!! Leuk om te lezen dat het onderzoek zo goed gaat en dat alles zo mooi geregeld is! Wel erg balen van het eten en hopelijk voelen jullie je dan ook snel weer beter.

Veel plezier en ik ben ook erg benieuwd naar de fotos. Die foto op facebook van Tijmen en zn "Mini-me" was werkelijk geniaal.

• 14 September 2012 - 21:25

Martijn:

Hey vrienden,

Ik zie dat jullie hard werken aan het project. het is fijn dat jullie tevreden zijn met de voortgang.
    Beter knappen jullie snel op op van het eten dat hoop ik echt.

veel plezier daar en geniet ervan!
    Ben benieuwd naar het volgende verhaal

groeten martijn

• 15 September 2012 - 17:29

Ellie:

dubbel harde werkers zo lees ik in jullie mail; dat moet toch een mooi resultaat opleveren zou ik denken.
    Afgelopen week las ik in de krant een artikel over de cacaoboer in Ghana die hun lot in eigen hand gaan nemen. Over twee weken mogen de Ghanese cacaoboeren hun eigen bestuur kiezen en gaan ze op eigen benen staan. het stuk gaat over Abrabopa. Op 20 september gaan zo'n 15.000 cacaoboeren in het voetbalstadion in Secondi-Takoradi stemmen. Afijn een heel verhaal en ik heb het artikel uit de krant gehaald. Mocht je er interesse in hebben dan hoor ik het wel van jullie; er zijn vast wel meer mensen die dit artikel in de krant hebben gespot.Er stond een mooie foto bij van cacaobedden op pootjes. Zo voel ik me een klein beetje meereizen in jullie( belevings)wereld.
    Een beetje voorzichtig met het eten hè en voor de rest genieten en onderzoeken! Succes!!

• 16 September 2012 - 08:27

Rinke:

Hee zwoegers, mooi dat het allemaal vlot verloopt! Af en toe even relaxen moet kunnen, niet waar..anders niet vol te houden. Hoe is de temperatuur van het zeewater? Nog sharkies gezien? Hoop wel dat als jullie nog gaan kayakken, jullie niet omslaan zoals Tijmen en Sander in Panama! Wij (Moeps en Heit) hebben gisteren ruig gezeild van Makkum naar Stavoren, gaan vandaag over de Friese meren terug naar Makkum. Hou je haaks en succes met het onderzoek! Liefs, Rinke en Margot.

• 16 September 2012 - 08:31

Rinke:

Oma vond jullie kaart bijzonder leuk, ze vroeg om een postadres om wat tekunnen sturen.
    Hedde gij dat?

• 16 September 2012 - 08:31

Hedde gij dat?

• 16 September 2012 - 21:20

Oma En Opa:

Hoeveel bomen heeft een cacao-boer gemiddeld en verdient hij er genoeg mee om een gezin te onderhouden in Ghana? Kunnen ze meerdere oogsten per jaar maken en verschilt dat nog per plaats ?
    Jullie lijken het nu wel naar de zin te hebben en iwij hopen dat het zo blijft, we lezen alles aandachtig. Hoe leeft de bevolking, wordt er veel muziek gemaakt en is er radio en televisie? Dat kunnen we ook wel opzoeken maar het is leuk om te weten hoe jullie het ervaren, groetjes oma en opa Jager.