De tweede week in the middle of nowhere... - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Tijmen en Denise - WaarBenJij.nu De tweede week in the middle of nowhere... - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Tijmen en Denise - WaarBenJij.nu

De tweede week in the middle of nowhere...

Blijf op de hoogte en volg Tijmen en Denise

02 September 2012 | Ghana, Kumasi

Hallo lieve mensen,

Hier het volgende verslag van Tarzan en Jane uit Donker Afrika. Na vorig weekend tussen het uitvallen van de stroom al de verzamelde data te hebben ingevoerd zijn we maandag ochtend vroeg weer richting Anansu vertrokken om de volgende lading boeren individueel en sommige in groepsverband te interviewen. Het interviewen ging weer goed en we hebben ondertussen al 40 boeren individueel en 40 boeren in groepsverband geïnterviewd. De bedoeling was om woensdag nog een aantal boerderijen te bezoeken, maar dat zijn er uiteindelijk maar 2 geworden omdat 1 van de vertalers malaria had opgelopen en de ander eerder weg moest in verband met het overlijden van zijn broer. Toch nog wel leuke dingen gezien op de boerderij, zoals cacao bomen die inderdaad meer vruchten dragen als ze in de schaduw van andere bomen staan dan wanneer ze in de volle zon staan. Dit komt omdat de cacao bomen anders hun energie gebruiken om zelf schaduw te maken om zichzelf te beschermen, wat nu dus niet nodig is en kunnen ze dus meer vruchten produceren! Nadat beide vertalers weg waren konden we voor het onderzoek niet meer zoveel doen en zijn we met de kinderen gaan spelen. Denise heeft ze het spel uitgelegd waarbij ze met een voetbal (die wij voor ze hadden meegenomen) elkaars flessen water moesten proberen om te schoppen. Als een fles water werd omgeschopt moesten ze eerst de bal gaan halen voordat ze de fles weer recht op mochten zetten. Als een fles leeg was dan mocht een ander kindje de fles bij de waterput gaan vullen en vervolgens meedoen. Een lol dat ze hadden en ze konden duidelijk beter voetballen dan ons want onze flessen werden steeds omgetrapt terwijl wij hun flessen steeds misten. Na het voetballen zijn we samen met Katy (het andere Nederlandse meisje) weer richting Kumasi vertrokken om de rest van de data in te voeren. Dat ging vrij snel en vrijdag hebben Denise en ik een organisatie bezocht waar ze bomen opkweken om deze vervolgens aan boeren te verkopen. We wilden foto’s maken van de bomen zodat we deze konden gebruiken voor de veldgids die we gaan maken. Helaas waren er net heel veel bomen verkocht dus konden we niet zo veel foto’s maken. Wel was er nog een bibliotheek waar we 3 grote boeken vonden met heel veel informatie over de bomen. Te veel om over te schrijven dus hebben we van alle bruikbare bladzijdes foto’s gemaakt. Het was even werk maar dan heb je ook wat! Nu even weekend gehouden, voor het eerst in 4 weken tijd. Gisteren middag zijn we gaan zwemmen bij het Golden Tulip Hotel, ondanks dat het redelijk bewolkt was, toch wel even lekker en daarna super gegeten! Vandaag zijn we naar het Bosumtwi lake geweest. Express vroeg opgestaan zodat we de hele dag hadden om daar leuke dingen te doen. Om half 9 vertrokken we van kantoor met de taxi naar het station. Daar moesten we 1,5 uur wachten tot de tro-tro eindelijk vol zat, iedereen ging eerst naar de kerk, en vertrok. Eenmaal aangekomen bleek het huren van een kayak of fiets belachelijk duur te zijn dus dat hebben we maar niet gedaan. Het was daar wel heel mooi dus wilden we gaan wandelen maar omdat het inmiddels lunchtijd was eerst maar wat gaan eten. Ook dat duurde weer 1,5 uur voordat het eten kwam dus zo was al de halve dag voorbij met wachten. Toen hebben we nog maar een wandeling langs het meer gemaakt en nog even gezwommen en toen was het al weer tijd om terug te gaan. Morgenochtend worden we opgepikt door Dennis in Kumasi om naar het volgende project te gaan in Juabeso (dicht tegen Ivoorkust) waar we de komende week nog meer boeren gaan interviewen. Maar dat is voor het volgende verslag.
Alvast bedankt voor het lezen en de reacties!

Dikke kus uit Ghana
Ps. foto's bij dit verslag volgen z.s.m. als we weer gratis internet hebben. Er staat wel een filmpje van Anansu op Denise d'r Facebook.

• 02 September 2012 - 21:14

Tjits:

Hee!! Wat een leuk verslag weer:) ben erg benieuwd naar de foto's! Goed om te horen dat jullie zoveel vooruitgang boeken en geweldig dat jullie met de kids hebben gespeeld! Succes met het werk de komende week en geniet van de ervaring Xx liefs

• 02 September 2012 - 21:22

Heit En Meops:

Hoi Tarzan en Jane, weer een heerlijk verhaal. We krijgen zo met de verhalen, belletjes en het filmpje een mooi beeld. Succes deze week en we wachten vol spanning op de foto 's. xxx

• 02 September 2012 - 21:59

Lilian:

Het lijkt me zo'n leuke profielfoto maar je moet hem ook in je fotobestand zetten anders kunnen w er niets mee, of ik ben niet slim genoeg xxxxx Leuk verder!

• 02 September 2012 - 22:51

Pim:

Hoi Tijmen en Denise!

Wat leuk om al jullie verslagen te lezen en te merken dat jullie steeds meer je draai vinden. Super om te horen dat het onderzoek lekker loopt en dat er info te over is. Top! Geniet ervan, wat er op gebeurt!!

Groetjes Pim

• 02 September 2012 - 23:53

Monique:

Hoi Denise&Tijmen,
    Volgens mij hebben jullie nu wel een soort ritme te pakken van onderzoeksproductie en zien en doen wat je wilt beleven. Knap hoe jullie ons met je verslag en de foto's steeds weer een inkijkje geven. Het is ook heerlijk relativerend. We zitten hier aan de vooravond van de landelijke verkiezingen; dus veel debatten op tv over Nederlandse luxeproblemen. Afrika lijkt dan wel heel erg ver weg!
    Veel succes verder en have fun! Monique

• 03 September 2012 - 08:45

Ellie:

heerlijk om zo mee te mogen beleven. Fijn ook dat het onderzoek zo goed vordert.
    veel succes met de resterende bezoekjes en hopelijk komen er gauw weer foto's
    lieve groetjes, ellie

• 03 September 2012 - 09:20

Wendy Mills:

Hoi Nina

Ik ben nu bij opa en oma.
    We waren eigenlijk druk aan het werk, maar willen je toch
    even van hieruit laten weten dat alles hier goed gaat.
    En zo te zien heb jij het ook priema naar je zin !
    Nu, ik ga verder met stofzuigen, anders moppert de baas (hahaha).
    Lieve groetjes van opa oma en wendy.

• 03 September 2012 - 14:02

Bert En Wil Van Namen:

Had een beetje moeite om op de site te komen maar door een link nu wel,
    even alles gelezen, veel succes met jullie onderzoek.
    Groetjes uit Rotterdam

• 04 September 2012 - 19:18

Sander (ook Wel George Genoemd):

Wapendwa Tarzan en Jane!

Mooi verslag en gave avonturen weer hoor! :) Erg leuk om te lezen hoe jullie de boel daar op stelten zetten :P Had alleen mijn vraagtekens bij één klein dingetje... Vind je het niet een beetje een (tsja, hoe zeg je dat netjes?) rotstreek om die vrolijke ventjes flessen met water om te laten trappen, waardoor ze vervolgens 5 km moeten lopen naar de waterput? :P Ach ja, worden ze hard van.. :P

All the best en veel succes!

George

• 08 September 2012 - 21:44

Martijn:

Hey tijmen en denise,

Leuk om weer een verslag van jullie te lezen!
    Het is goed te lezen dat het lekker gaat met het project, Ga zo door

geniet van alles en succes

gr Martijn

• 09 September 2012 - 00:19

The Family:

Leuke foto's!!!!

• 10 September 2012 - 09:37

Monique:

Wat een geweldige foto's!