Alweer 3 drukke weken achter de rug... - Reisverslag uit Accra, Ghana van Tijmen en Denise - WaarBenJij.nu Alweer 3 drukke weken achter de rug... - Reisverslag uit Accra, Ghana van Tijmen en Denise - WaarBenJij.nu

Alweer 3 drukke weken achter de rug...

Door: Denise

Blijf op de hoogte en volg Tijmen en Denise

05 Oktober 2012 | Ghana, Accra

Hallo allemaal!
Allereerst onze excuses dat jullie zo lang hebben moeten wachten op dit verslag. We hebben het de afgelopen weken erg druk gehad en aangezien we vooral veel op kantoor achter de computer hebben gezeten, viel er ook niet zo veel te vertellen. Om het weer op te pakken waar ik gebleven was ga ik even terug naar 3 weken geleden...
Vrijdag 14 september zijn we uiteindelijk 's middags nog gaan kayakken toen we ons weer beter voelde. Dat was heel erg leuk en het was heel mooi weer! Zaterdag heeft Tijmen nog geprobeerd te surfen en dat ging op de kleine golfjes in Busua aanzienlijk beter dan vorig jaar in Costa Rica. Die zondag zijn we 's morgens nog even een uurtje naar het strand geweest en daarna de spullen ingepakt en richting Accra vertrokken met de bus. In Accra werden we opgepikt door Willem-Albert, die ons naar ons nieuwe guesthouse bracht. Het bleek een soort studentenhuis te zijn waar allemaal internationale studenten uit verschillende landen zitten o.a. Duitsland, Canada en Nieuw-Zeeland. We hebben daar een eigen kamer en de badkamer en keuken delen we met de rest van de bewoners. We werden door Willem-Albert uitgenodigd om 's avond met hem en zijn twee Ghanase zoontjes, die hij en zijn Nederlandse vrouw geadopteerd hebben, uit eten te gaan bij een pizzaria. Dat was erg gezellig Reefi(6) en Ivo(5) kletsten honderd uit... Maandag zijn we naar kantoor gegaan en daar hebben we eigenlijk heel de rest van die week gewerkt aan de veldgids voor de boeren. We hebben die week ook nog twee interviews gedaan met organisaties. Verder valt er niet zoveel over die week te vertellen behalve dan misschien dat we de halve week zonder water hebben gezeten en dat de stroom ongeveer om de dag uit viel. Ze hebben hier (zelf in de hoofdstad Accra!) geen waterleidingen. Iedereen heeft dus een grote tank naast z'n huis staan en die zou dan op bestelling moeten worden gevuld door een vrachtwagen. Het bedrijf wat hiervoor verantwoordelijk is kan echter de groeiende vraag niet aan en daardoor duurt het soms dagen voordat ze uiteindelijk komen. Er staan dan beneden wel grote tonnen met water waar je emmers uit kunt halen om te 'douchen' enzo maar wij zitten op de derde verdieping dus je kunt je wel voorstellen dat dat een heel gesjouw is. De week erop ben ik maandag (24/9) voor het eerst naar een lokaal schooltje gegaan waar Willem-Albert een afspraak voor me had gemaakt om een dagje mee te lopen. Ik kreeg een rondleiding door de hele school en werd aan alle klassen voorgesteld. Iedere keer als ik een klas binnen stapte begonnen de kinderen te juichen en te klappen, dat was echt een hele aparte ervaring! De leerlingen moeten daar als een docent de klas binnen komt ook allemaal opstaan en netjes 'Good morning sir/madam' in koor zeggen. Ik schrok er de eerste keer gewoon van! haha! Uiteindelijk werd ik ook voorgesteld aan George, de enige docent Engels. Hij stelde voor dat ik een paar dagen bij hem in de klas kon meelopen. Dat leek me leuk dus ik kon de volgende dag beginnen. Tijmen had die ochtend nog een heel leuk interview en 's middags zijn we samen naar kantoor gegaan. Dinsdag ben ik weer naar de school gegaan en Tijmen naar kantoor. George had 2 lessen van 35 minuten die dag en dat was het dan. Wel leuk om te zien dat de manier van lesgeven op zich niet heel anders is dan hoe ik zelf les kreeg op de middelbare school, alleen straffen ze hier nog wel met lichamelijk geweld. Kinderen worden moeten hun handen op de bijbel leggen en worden dan met een stok op hun vingers geslagen als ze niet luisteren en er werd een jongen aan z'n oren de klas uit gesleurd omdat hij z'n schrift vergeten was. Aan de andere kant gaan de docenten in sommige opzichten weer veel informeler om met leerlingen dan in Nederland. Zo lopen de leerlingen gewoon de lerarenkamer binnen of vertelde George dat het zelf regelmatig voorkomt dat leraren leerlingen tijdelijk in huis nemen als hun ouders niet voor ze kunnen zorgen. Na de lessen ben ik naar kantoor gegaan waar we een afspraak hadden met de ontwerper van de veldgids. Woensdag ging Tijmen weer naar kantoor en heb ik weer op school meegelopen. Ik sprak met George af dat ik volgende week dinsdag (de rest van de week waren er geen lessen) zelf een les van 70 minuten zou gaan geven. De rest van de week hebben we eigenlijk voornamelijk op kantoor aan de veldgids gewerkt. Zaterdag avond was de house warming party van Willem-Albert. Die heeft een mega-groot nieuwbouw huis met grote tuin gekocht in een buitenwijk van Accra. Het was erg moeilijk te vinden maar het feest was erg gezellig! Er was een Ghanese vrouwenband met Djembees enzo dus we hebben veel gedanst! Zondag werden we uitgenodigd om met alle directeuren (de directeuren uit NL waren ook tijdelijk in Ghana) en stagiares te gaan zwemmen bij een resort zodat we elkaar wat beter konden leren kennen. Ook dat was heel gezellig. Ik had alleen tijdens de lunch weer iets verkeerds uit gekozen dus werd 'savonds weer heel erg misselijk, alles wel net binnen kunnen houden gelukkig. Maandag gingen we weer naar kantoor en moest ik m'n les gaan voorbereiden voor de volgende dag maar dat bleek heel erg tegen te vallen! Het is natuurlijk al ruim een jaar geleden dat ik de TEFL cursus gedaan had dus alles was heel ver weg gezakt en bovendien heb ik m'n boeken hier niet bij me dus ik kon het ook niet even nalezen. Ik kwam er echt niet uit en toen heb ik besloten om me af te melden bij George, maar ik vind het nog steeds heel erg jammer dat het niet gelukt is! Dinsdag middag hadden we een heel belangrijk interview op kantoor en verder hebben we de hele week heel hard gewerkt op kantoor om alle informatie voor de veldgids voor het weekend bij de ontwerper te krijgen. Van de week wilde ik de was even laten weken maar toen ik het 'savonds uit wilde gaan spoelen hadden we weer eens geen water en geen stroom dus dat ging niet. Toen ik het de volgende dag als nog ging uit spoelen, had het natuurlijk veel te lang geweekt. Er zat een donkerblauw jurkje in van mij wat had afgegeven en overal zaten blauwe vlekken in! Alles verpest! Dat was dus mooi balen! Dus toen zijn we maar even gaan shoppen. Gisteren hebben we uiteindelijk alle informatie van de veldgids afgeleverd bij de ontwerper dus nu is het wachten op het resultaat! Tijmen is vandaag aan z'n rapport begonnen en morgen vertrekken we naar Busua voor een lang weekend om daar mijn verjaardag te vieren aan het strand. Daarna gaan we door naar Kumasi en de week daarna gaan we nog èèn keer de bush in om de veldgids te testen met de boeren. Maar dat lezen jullie allemaal ik ons volgende verhaal! Nog 5 weken in Ghana en dan lekker naar Marokko!

Dan wilden we verder nog een de vragen van opa en oma Jager op het vorige verslag beantwoorden:

Hoeveel bomen heeft een cacao-boer gemiddeld?
De gemiddelde boer heeft ongeveer 1 hectare land. Aanbevolen word om 250-300 cacaobomen per hectare te planten en 25 schaduwbomen. De meeste boeren planten echter de cacaobomen veel te dicht op elkaar en hebben minder schaduwbomen.

Kunnen ze meerdere oogsten per jaar maken en verschilt dat nog per plaats ?
Ze kunnen het hele jaar door oogsten en dat is overal hetzelfde.

Verdient hij er genoeg mee om een gezin te onderhouden in Ghana?
Behalve cacao hebben de meeste ook babaan, plantaan, cassave en andere producten op hun land staan die ze verkopen en zelf consumeren. Alles bij elkaar genomen kunnen ze daar net van rond komen. Ze hebben dan alleen niks meer over om te sparen of om kleding e.d. te kopen, en sommige ook niet om hun kinderen naar school te sturen.

Hoe leeft de bevolking, wordt er veel muziek gemaakt en is er radio en televisie?
Ja er is hier altijd en overal hele harde muziek! Dat is meestal heel gezellig maar het gebeurd ook regelmatig dat iemand om 3 uur 's nachts de radio keihard aan zet, dat is dan natuurlijk heel vervelend als je wil slapen. Radio's (op batterijen) hebben ze eigenlijk overal wel hier. Televisie hebben ze in de kleine dorpjes niet (maar daar hebben ze ook geen stroom) maar in de grotere steden wel.

PS. Sorry maar dit verslag heeft niet zoveel foto's omdat er niet zoveel leuks was om foto's van te maken...;-)

  • 07 Oktober 2012 - 11:29

    Tjitske En Pim :

    Lieve Denise, Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!! wat speciaal om zo in t buitenland te zijn! we hopen dat je een erg leuke dag hebt en een verjaardag om te herinneren!! Geniet van jullie heerlijke weekend en veel plezier vandaag!!

    Heel leuk verslag ook weer!! met plezier lezen we iedere keer hoe het met jullie gaat! Wat super dat het zo goed gaat met de veldgids! Een mooie beloning voor al jullie harde werk!! Wel jammer van de les, als ik ergens mee kan helpen dan doe ik dat graag!

    We spreken elkaar snel weer!

    Liefs,
    Het stel ;)

  • 07 Oktober 2012 - 14:27

    Oma En Christien:

    Hoi Tijmen en Denise,

    We hebben jullie verslag met plezier gelezen en zo ook alle foto's bekeken samen. Jullie vorderen al goed volgens ons!! Wel een mooi gezamenlijk project hoor.. gaaf. En jij ook nog jarig vandaag, Denise... Van harte gefeliciteerd! Op de zoenen moet je nog even wachten, maar we zullen op je proosten.

    Oma is een week bij mij in de Franse Alpen, waar ik een maandje ben om bij te tanken en met name m'n longen een boost te geven. Hier is het ook erg mooi maar wellicht iets minder avontuurlijk dan bij jullie ;-) Op oma kunnen jullie trots zijn, die loopt met haar 80 jaar gewoon mee naar 1800 meter..!! (en we vertellen niet waar we begonnen zijn). Indrukwekkend! Ik zal een paar foto's op facebook zetten eerdaags.

    Hartelijke groeten en veel succes de laatste 5 weken in Ghana!

    Oma en Christien

  • 07 Oktober 2012 - 22:33

    Rinke Hoogendijk:

    Hoi luitjes daar aan het strand, gefeliciteerd met Denise d'r verjaardag!! Neem een cocosnootje van ons!
    Stoere foto kerel van dat surfen, je past zo in een Kapitein Rob verhaal!! Ben enigszins jaloers, staand surfen moet ik nog een keer doen.. Hoe kwamen jullie trouwens op dat eiland? Fijne verjaardag verders en ik je hoor ondertussen met Moeps discussieren, oftewel PURA VIDA!

  • 20 Oktober 2012 - 19:57

    Cora Antonides:

    Hoi Tijmen en Denise,
    Leuk om jullie verslagen te lezen, en zo met jullie mee te reizen.
    Volgens mij wordt het een prima veldgids en een goed eindprodukt!
    Denise, proficiat met je verjaardag! Wel raar denk ik om zover van huis je verjaardag te vieren. Alle goeds toegewenst voor jullie samen.
    We leven vanuit Hank met jullie mee!
    groetjes, Cora en mannen

  • 21 Oktober 2012 - 11:40

    Margrot En Ron:

    Hoi luitjes,

    leuk om van zover bekende gezichten te zien.
    We proberen regelmatig te kijken, maar dat schiet er nog wel eens bij in (druk gelukkig)
    Op Midden Heuven is het weer kastanjetijd. Om de paar minuten klapt er wel een bolster met veel herrie op het dak. Volgende week begint hier de herfst echt (rond de acht graden overdag, nu nog zeventien, koud he?) Wij hebben al olie voor de kachel ingeslagen en jullie vervangers hebben zo te horen al wat houtjes gehakt. Dat ging niet met de souplesse van Tijmen. Ze hebben zich nog niet voorgesteld, dus we weten er weinig van. Onze nieuwe caravan wordt een probleem, onder andere omdat natuurmonumenten allemaal paaltjes langs de weg heeft gezet om het verkeer onmogelijk te maken. Een grote oplegger kan hier dus helemaal niet meer komen.
    We proberen wat vaker wat te schrijven, misschien dat we in de winter wat meer tijd hebben.
    We missen jullie hier wel een beetje.

    groetjes Margrot & Ron

  • 31 Oktober 2012 - 11:54

    Thomas:

    Haay,

    Leuke fotos. Al die foto's geven wel een beeld bij jullie belevingen. Het is af en toe wel lekker premetief. Stoer hoor.

    Groeten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Tijmen en Denise

Actief sinds 20 Juni 2012
Verslag gelezen: 486
Totaal aantal bezoekers 17358

Voorgaande reizen:

27 Juli 2012 - 04 December 2012

Ghana en Marokko

Landen bezocht: