De eerste paar dagen in Ghana - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Tijmen en Denise - WaarBenJij.nu De eerste paar dagen in Ghana - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Tijmen en Denise - WaarBenJij.nu

De eerste paar dagen in Ghana

Blijf op de hoogte en volg Tijmen en Denise

31 Juli 2012 | Ghana, Cape Coast

Zaterdag zijn we nadat we ons vorige verslag hebben geschreven naar een Bojo Beach Resort geweest. Op de weg er naartoe kwamen we er achter dat het hostel waar we zaten echt in the middle of nowhere ligt, we moesten ruim een half uur lopen om bij een weg te komen. Het was lekker om even te zonnen maar het waait hier erg hard aan de kust en de golven en de stroming zijn te gevaarlijk om te zwemmen. Daarna zijn we, op advies van de Nederlandse eigenaresse van het hostel, wat gaan eten bij een Italiaans restaurant in Krokobite, een plaatsje vlakbij waar we met een shared taxi voor een paar cent naartoe konden. We schrokken ons alleen rot toen we midden in een krottenwijk werden afgezet! Hadden we het wel goed begrepen, moest hier echt een restaurant zitten? De taxi chauffeur wist echt zeker dat we op het goede adres waren, dus toch maar uitgestapt... Toen we echter een poort door gingen kwamen we in een prachtige tuin waar je inderdaad heerlijk Italiaans kunt eten en het bleek ook een hostel te zijn dus we hebben het nummer gevraagd voor een volgende keer dat we daar in de buurt zijn. Om terug te komen naar het hostel waar we zaten was echter een stuk lastiger, geen taxi chauffeur die wist waar dat hostel was. Uiteindelijk hebben we nog een heel eind moeten lopen en heel vaak de weg moeten vragen maar de mensen waren gelukkig heel aardig en liepen zelfs een heel end met ons mee. We waren gelukkig net voor het donker (half 7) thuis.
Zondag besloten we niet langer in Aplaku te blijven aangezien er niet zoveel te doen was en erg afgelegen lag. We gingen op weg naar Cape Coast. Met de tro-tro (kleine overvolle busjes die hier overal rijden voor een paar cent) naar een centraal station en daar op de bus gestapt naar Cape Coast waar we na ongeveer 2,5 uur aankwamen. Het hostel waar we eigenlijk naartoe wilden bleek vol te zijn maar hij belde een ander hostel die nog wel plek had. In dit hostel (Baobab) hebben we 2 nachten geslapen. Het was een leuk hostel met Duitse eigenaar maar het ligt alleen midden in een Krottenwijk waar het erg rumoerig is dus zijn we vandaag verhuist naar een ander hostel in een rustigere buurt (Mighty Victory Hotel). Gisteren zijn we naar het slaven fort hier in Cape Coast geweest, erg interessant maar de gids was helaas erg slecht te verstaan. Nadat we 'savonds gegeten hadden bij het hostel hoorden we nog steeds heel veel muziek dus we besloten te kijken waar dat vandaan kwam. Toen we het vissersdorpje (lees krottenwijk) in liepen zagen we ineens allemaal mensen muziek maken en dansen op straat. Wij zijn gewoon vrolijk mee gaan doen en dat vonden ze helemaal geweldig! Iedereen wilde ons vastpakken en met ons dansen! En terwijl we ons in de dagen ervoor nog een beetje onzeker en ongemakkelijk voelde en soms niet wisten wie we nou wel en niet konden vertrouwen, voelde we ons nu ineens helemaal thuis. We vonden het dan ook heel jammer dat we snel terug moesten naar het hostel omdat die om 8 uur al dicht gaat. Vanmorgen zijn we dus verhuist naar een rustiger hostel (op loopafstand van het drukke centrum) en daarna met de tro-tro naar Elmina Castle geweest. Erg indrukwekkend om te zien! Deze gids vertelde heel veel en was wel goed te verstaan waardoor het echt tot leven kwam. Daarna nog naar een Beach Resort met zwembad gegaan om te zwemmen maar we lagen net 5 minuten toen het weer omsloeg en het bewolkt en winderig werd. Dus maar terug gegaan naar hostel en even naar het centrum gelopen waar ik (Denise) mijn haar heb laten invlechten en daarna voor het eerst echt Ghanees gegeten (groundnut soup with fish and rice ball). Daarna terug gelopen naar het hostel waar ik nu dit verhaal schrijf... Morgen gaan we naar Kakum National Parc, dat lezen jullie in ons volgende verhaal. Veel liefs, Tijmen en Denise

• 31 Juli 2012 - 23:37

Tijmen En Denise :

De rest van de foto's volgen z.s.m., het uploaden duurt erg lang sorry!

• 01 Augustus 2012 - 07:26

Mike:

LeuKe ervaringen. Ik zag op een filmpje op YouTube een stukje Ghana ( krottenwijk) wat een armoe zeg! Je wordt dan wel dankbaar zoals wij het hier in nl hebben. Nou verder hoop ik dat jullie het naar je zin hebben en pas goed op elkaar.

• 01 Augustus 2012 - 07:35

Lilian:

Wat een leuk verhaal, ik heb helemaal het idee dat ik meereis met jullie.Kun je het haar gevlochten houden als je het gaat wassen, wil je dan een foto maken daarna, ben erg benieuwd! Was het Ghanese eten lekker, dat schrijf je er niet bij? Kun je in een hostel nooit zelf koken eigenlijk? Veel plezier, ik kijk alweer uit naar het volgende verslag! Liefs mama

• 02 Augustus 2012 - 00:57

Hans Vissers:

Leuk om te lezen. Wij hebben in Kokrobite ook nog bij de Italiaan gegeten, goeie pizza's. Veel plezier in Kakum park. Mocht je van het weekend nog in Cape Coast zijn, moeten jullie zeker eens bij Oasis beachclub gaan kijken, erg gezellig.

• 02 Augustus 2012 - 11:19

Heit En Moeps:

Mooie verhalen weer, en dankzij de mooie foto's zijn wij ook een beetje in Ghana!! Klinkt redelijk modern pizza, beachclub etc. Nou ja, de haven was niet echt een haven wel? Hoe is de luchtvochtigheid daar, goed te doen? Hebben jullie al een leuk stekje gevonden voor onze oude dag?(geraniniums nemen we zelf mee)
    Wij proberen hier ondertussen een beetje Olympisch te doen: we huurden een Koga tandem vanuit Berlicum bij Den Bosch, we vertrokken goed met 22 km/u echter eind van de dag 12 km/u, waarbij Moeps vanwege verrekte bovenbeenspier het laatste stuk maar is gaan lopen. Dat wordt hem dus niet, zo'n tandem.
    Was leuk om jullie laatst even gesproken te hebben. Doe maar gauw weer stukje schrijven!

• 07 Augustus 2012 - 10:21

Anouk:

Have Fun zussie! (L)

• 07 Augustus 2012 - 21:56

Anne-Marie & Gerben:

Hoi Tijmen en Denise,

Fijn dat jullie zo'n goede eerste week achter de rug hebben en jullie al een beetje gewend zijn daar in Ghana en ook al een beetje van de plaatselijke hap hebben genoten.
    Nog wel een kleine waarschuwing van Menno (de collega van Gerben met Ghanese vrouw en die nu een huis daar aan het bouwen is): Pas op met Fufu (een gerecht (brood?) van cassavemeel) wat nogal heftig is en als een blok in je maag kan vallen maar probeer als je de kans hebt voor Kenkey of Banku uit (soort maïsbroden).....

Groetjes

Anne-Marie & Gerben

ps: als we het toch over eten hebben: heerlijke baby- courgette geoogst van jullie plant. Zo lekker als ze nog klein zijn en supervers uit de tuin komen. Nogmaals bedankt.

• 17 Oktober 2012 - 18:03

Ron En Margrot:

Hallo luitjes

De brocilie was erg lekker en we hebben nog meer bloemen gehad en dus ook vruchten aan de courget plant.

Geniet en werk ze.
    Ron en Margrot en natuurlijk Zowy