De eerse week in Anansu zit er weer op... - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Tijmen en Denise - WaarBenJij.nu De eerse week in Anansu zit er weer op... - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Tijmen en Denise - WaarBenJij.nu

De eerse week in Anansu zit er weer op...

Blijf op de hoogte en volg Tijmen en Denise

24 Augustus 2012 | Ghana, Kumasi

Vorige week woensdag hadden we een interview met Richard Asare. Deze Ghanese man heeft ons heel veel nuttige informatie gegeven en het was een heel leuk gesprek. Daarna heeft Tijmen het interview van de vorige dag uitgewerkt en heb ik de was gedaan, met de hand, in de badkuip. Donderdag heeft Tijmen de hele dag in het guesthouse op de computer gewerkt en hebben we samen de interviews voor de boeren uitgewerkt. Vrijdag hadden we met Willem-Albert op kantoor afgesproken dus wij vroeg op gestaan om daar op tijd te zijn maar we hebben er bijna de hele dag alleen gezeten want hij kwam pas om 3 uur aanzetten. We vroegen of er al iets geregeld was voor het vervoer in Anansu en of we al een vertaler hadden. Toen bleek dat er een vertaler geregeld was en een motor. Zodat Apana (onze vertaler) met Tijmen achterop de verschillende communities kon bezoeken. Dat zou dus betekenen dat ik dan niet mee kon en een beetje in dat dorpje uit m'n neus kon gaan zitten vreten. Dus daar werd ik niet zo vrolijk van... We hebben de interviews nog even kort met Willem-Albert doorgesproken en toen moest hij er alweer vandoor. Zaterdag wilden we eigenlijk nog even lekker gaan zwemmen voordat we de bush in zouden gaan maar helaas regende het dus dat ging niet door... Toen zijn we maar even boodschappen gaan doen voor de week in Anansu en daarna heeft Tijmen op de computer gewerkt en heb ik me een beetje verveeld, ik was nog steeds niet al te vrolijk... Zondag zijn we vroeg vertrokken richting Kumasi. De 5 uur in de bus gingen redelijk snel voorbij, we beginnen er al aan te wennen. We moesten uiterlijk om 3 uur op kantoor zijn want daar zouden we nog even met Kwame bespreken of er nog andere mogelijkheden waren voor het vervoer in Anansu. Hij kwam uiteindelijk pas om half 9. Hij had wel geregeld dat we de dinsdag door een vriend van hem met zijn auto naar Anansu werden gebracht zodat we niet met alle spullen en boodschappen in de tro-tro hoefde, dus dat was heel fijn! Hij stelde voor dat we ter plekke in de buurt van Anansu zouden proberen een taxichauffeur te regelen die ons voor een vast bedrag de hele dag naar de verschillende cummunities zou brengen. Maandag hebben we alle laatste voorbereidingen gedaan en alle enquetes uitgeprint. Toen zijn we nog even naar een redelijk grote supermarkt geweest waar een hele groenten en fruit markt naast bleek te zijn. Dus wij hebben meteen flink ingeslagen en 's avonds lekker zelf gekookt. Dinsdag vertrokken we om half 8 richting Anansu met Nana, een vriend van Kwame en een vriendin van hem ging ook mee voor de lol omdat ze nog nooit buiten Kumasi geweest was. In Kumasi stond veel file dus het duurde al meer dan een uur voordat we de stad uit waren en toen de verharde weg ophield zijn we verdwaald waardoor we uren over stoffige hobbelige zandweggetjes gereden hebben. Na 5 uur in de auto geeten te hebben (normaal is het 3 uur rijden), kwamen we aan in Anansu. Maar er was nog niemand dus we konden niet naar binnen. Tijmen belde Apana en toen bleek dat er voor die middag al een heleboel interviews met boeren die langs zouden komen geregeld waren. We waren helemaal verrot door die lange, hete autorit dus moesten wel even omschakelen maar waren ook wel blij dat er tenminste iets geregeld was. Israel was inmiddels ook gearriveerd dus even uitgerust in onze kamer, een boterham gegeten en wat laatste dingen voorbereid en toen werden we al geroepen dat de eerste er waren. Het eerste interview was meteen met 2 boeren tegelijk en toen bleek al meteen dat het veel te lang duurde. Het was de bedoeling dat we die middag 10 boeren zouden doen maar met de eerste 2 waren we al 1,5 uur bezig. Na de eerste 2 heeft Tijmen het interview doorgesproken met Isreal en Apana en bijna de helft van de vragen geschrapt, die dan in groepsinterviews aan de orde zouden komen zodat het wat sneller zou gaan. Seth, de eerste boer die we geinterviewd hadden, leadfarmer van Anansu, bleek bereid te zijn mee te helpen aan het onderzoek. Apana stelde daarom voor dat ik zelfstandig zou gaan interviewen met Apana als tolk en Tijmen met Seth als vertaler. Op deze manier konden we in een korte tijd veel meer data verzamelen dus dat leek ons een goed idee. Dit hadden we niet van te voren bedacht dus ik vond het wel spannend om het ineens alleen te moeten doen maar ondanks dat het een beetje onwennig was in het begin (ik had zoiets natuurlijk nog nooit gedaan) ging het eigenlijk best goed. Ik had nu tenminste iets te doen en eigenlijk vond ik het nog heel leuk ook! Zo hebben we de eerste middag en avond al 9 boeren geinterviewd. Gelukkig had Kate voor ons gekookt (ze had erg haar best gedaan maar is niet zo'n goede kok) want het was al laat we hadden ontzettende trek. Na het eten zijn we meteen gaan 'douchen' want het was ontzettend heet en toen gaan slapen. Woensdagochtend zouden we namelijk alweer om half 8 vertrekken naar de volgende community om te interviewen. Toen we wakker werden regende het heel hard en dan gebeurd er gewoon helemaal niks in dit land. Dan werkt niemand (je gaat toch niet in de regen staan!?) en gaan de kinderen niet naar school... Dus we hebben zitten wachten tot het droog werd en toen moesten we nog een uur op Seth wachten. Uiteindelijk vertrokken we, ik achterop de motor bij Seth en Tijmen bij Apana, naar de eerste community. Het was niet ver maar we moesten heel langzaam rijden want de weg was een grote glibberige modderpoel. Weer 11 boeren geinterviewd, toen terug gegaan naar Anansu waar we even geluncht en uitgerust hebben. 's middags begon de zon te schijnen en werd het super warm en achterop de motor naar de volgende community leek Ghana ineens een stuk mooier! Deze community lag vlak naast het regenwoud en het was heel mooi op de zon op de bomen te zien schijnen. 'smiddags hebben we weer 10 boeren hebben geinterviewd, het ging steeds beter. Op de terugweg naar Anansu zijn nog gevallen met Seth van de motor maar we stonden bijna stil dus we hadden ons allebei niet bezeerd gelukkig. Het was wel even schrikken. Ik was helemaal blij dat ik nu echt mee kon helpen met het onderzoek en dat ik me niet meer hoefde te vervelend dus ik was het al snel weer vergeten. 'savonds heb ik lekker zelf gekookt en daarna hebben we heerlijk geslapen na alle nieuwe indrukken. Donderdagochtend hebben we ons eerste groepsinterview gedaan in 2 groepen van 6. Ook dat bleek veel te lang te duren dus daar moeten we nog wat aan aanpassen maar het was wel heel leuk om te doen! Het is heel leuk dat je door de interviews de mensen en de cultuur echt van dichtbij leert kennen en de mensen zijn allemaal heel aardig! We hadden nu in 3 dagen al 42 boren geinterviewd terwijl we eigenlijk als doel gesteld hadden om in 2 weken tijd minimaal 50 boeren te interviewen, daar gaan we dus ruim overheen. Toen we terug waren in Anansu bleek dat Apana en Israel die middag alweer richting Kumasi zouden gaan en dat wij daar vandaag dus ook niks zouden kunnen doen. We overlegden met Katy maar haar vertaler ging er ook al vandoor dus wij besloten ook naar Kumasi te gaan zodat we tenminste de verzamelde data uit konden werken op de computer. Dat is Tijmen dus vandaag al de hele dag aan het doen en daar ga ik hem zo mee helpen. We blijven dit hele weekend in Kumasi dus als er nog mensen willen Skypen dan kan dat (het liefst 's avonds!). Maandag gaan we weer voor 5 dagen naar Anansu maar dat horen jullie in het volgende verhaal. Liefs uit Ghana!

• 24 Augustus 2012 - 17:39

Mike:

Leuke fotos. Het waasen gaat thuis toch wel makkelijk in een wasmachine. Het saniter is ook niet niet wat het behhoort te zijn . Maar als jullie het maar naar je zin hebben!! Blij dat de interviews zo goed verlopen. Hopelijk is het resultaat goed bruikbaar. Ik ga dit weekend jullie verder op skipe spreken.

• 24 Augustus 2012 - 20:30

Lilian:

Nu krijgen we pas echt een goed beeld van jullie omgeving en de omstandigheden waarin jullie werken en leven! Leuk hoor en fijn dat je zoveel foto's hebt! Geweldig dat jullie samen de interviews konden doen en het nu gewoon druk hebben.Zijn de kinderen al iets minder verlegen?Is er in Kumasi voor dit weekend ook nog een zwembad ofzo waar jullie kunnen relaxen? Nou ik spreek jullie wel via Skype. Veel succes en plezier! Xxxxx

• 24 Augustus 2012 - 23:28

Pim & Tjitske:

Hee!! Wat leuk weer om te lezen hoe jullie het daar hebben, mooi dat jullie het steeds meer naar je zin krijgen!! Ook weer geweldigr foto's, wat een leuke kinderen! We kunnen ons erg indenken wat jullie meemaken, de wc ziet er schoon uit maar roept veel herinneringen op ;) Heel veel succes en vooral veel plezier! Geniet van het avontuur! Liefs!!

• 24 Augustus 2012 - 23:49

Heit Rinke:

't Is net Italie, zo'n gat in de vloer...Prachtig verhaal weer over donker Afrika! Goed bezig jullie, in hoog tempo interviewen EN zo te zien op de foto's hebben jullie niet te klagen over aandacht van de locals! Ga zo door en gij zult Spinoza heten! Hier eindelijk regen, laatste regen was nog van voor jullie vertrek! Dit weekend veel zware buien, we gaan dus niet naar Friesland, deze mooi-weer-zeilers / poezies. Hier klein feestje, maar dat zal Pim nog wel melden! Pas op voor vallende kokosnoten, we proberen dit weekend te bellen! Knuffel XXX van Heit en Moeps!

• 25 Augustus 2012 - 19:07

Martijn:

Hey Tijmen en denise,

Leuk om weer wat van jullie te horen! ik lees alle verhalen heel aandachtig dus ga zo door.
    Het is fijn om te lezen dat jullie je weg al redelijk vinden in Ghana!

Ga zo door en veel succes

groeten Martijn

• 25 Augustus 2012 - 19:36

Oma En Opa:

Hallo Tijmen en Denise,

De verhalen geven goed aan dat het daar in Ghana iets minder verzorgd is dan in ons welvarend landje.
    Het werk waarvoor Tijmen daar is lijkt ook wat meer struktuur te krijgen, we zullen hopen dat het zo doorgaat. Wel leuke foto's. Hoe is het daar met het, is de kost van het land voor jullie te eten of moet
    je altijd zelf wat maken. Het beste van Oma en Opa Jager, groetjes.

• 27 Augustus 2012 - 14:25

Thomas:

Hey Tijmen en Denise,

Het klinkt allemaal heel avontuurlijk. Leuk om jullie verhalen te lezen. Ik hoop dat het intervieuwen genoeg oplevert voor het eindresultaat. Nog veel plezier en succes. Ik wacht met smacht op jullie volgende verhalen.

Groeten,
    Thomas

• 30 Augustus 2012 - 00:18

Anne-Marie & Gerben:

Hallo Tijmen en Denise,

Terugkomend van onze vakantie in het pittoreske Drenthe de afgelopen drie verhalen gelezen die jullie hadden gepost en mijn hemel, jullie hebben wel een aardige vuurdoop zo achter de rug deze eerste weken in Ghana. Maar jullie dapperen gelukkig gewoon door en we waren ook blij te lezen dat het nu allemaal veel beter gaat en dat het werk van Tijmen nu vorm begint te krijgen en dat Denise daar ook fijn aan mee kan werken. Ook leuk om al die foto's te zien.

Hou jullie taai en ondertussen veel plezier en succes daar!
    Liefs

Gerben en Anne-Marie

• 03 September 2012 - 15:30

Nicolette En Koos:

Hoi Tijmen en Denise,

Goed te lezen dat alles eindelijk van de grond komt, zoals het bedoeld was en dat jullie je draai hebben gevonden. Op naar het volgende avontuur!

Groetjes,
    Koos en Nicolette